ComixCraft & Venner: Gammelpot som Peberheksenes betvinger

ComixCraft er mødested for passionerede læsere, fans og skabere af comix. Jeg bruger betegnelsen “comix”, fordi det både handler om tegneserier, grafiske romaner og de nye digitale formater som digital comics og motions comics.

Denne udgave af ComixCraft & Venner kommer fra Jørgen Riber Christensen. Jørgen er lektor på Aalborg Universitet. Jørgen arbejder med medieproduktion som fagområde og forsker i, hvordan det er muligt at lave endnu mere overraskende visuelt medieindhold. Jørgen har udgivet flere bøger om både zombier og superhelte. På et tidspunkt fortalte Jørgen, at han havde en hemmelig passion for Gammelpot. Hvis man kender Jørgen, så findes der måske en naturlig forklaring. En stor tak til Jørgen (riber(at)hum.aau.dk) for at dele sine oplevelser om en bemærkelsesværdig lille mand med enorm karakter.

Thom Roep & Piet Wijn "De heksen van eergisteren" (1986)

Gammelpot (på hollandsk: Douwe Dabbert) har en magisk vadsæk, som gør ham til vinder i de konflikter, han kommer ud for på sine vandringer. Der er knap 25 album i den hollandske tegneserie skrevet af Thom Roep og tegnet af Piet Wijn, oprindeligt udgivet i perioden 1975-2001. Serien udgives nu på dansk af Forlaget Cobolt i meget fornemme hardback udgaver.

Gammelpot bærer sin vadsæk over skulderen bundet til en kæp sin en klichéagtig vagabond. Han er en lille svag, gammel mand, sådan lidt gnomagtig, så han har brug for vadsækken til at hjælpe ham udligne kampen mod overmagten. Han undervurderes konstant af sine modstandere, men det får ikke Gammelpot til at hovere.

Fløjtespillende Gammelpot lige inden uhyggen melder sig

Vadsækken har mange betydninger. Den er et cornucopia (= overflødighedshorn) fra klassisk mytologi med rødder i bondekulturen. Vadsækken var en hornformet kurv, som bonden bar på ryggen for at samle høsten sammen. Det gjorde den til et frugtbarhedssymbol forbundet til de kvindelige guddomme Gaia, Demeter og Fortuna.

Jungiansk dybdepsykologi kan da heller ikke nære sig for at forbinde den til moder-arketypen. Som et narrativt redskab er den praktisk. Den giver uhindret og ukompliceret adgang til de rekvisitter, der kan drive handlingen fremad.

Gammelpot med vadsækken over sin venstre skulder
på vej mod tågede affærer

Dem der delte barndom med Rasmus Klump husker sikkert pelikanen Pelle, der i sit store næb havde alverdens redskaber. I en anmeldelse i Kulturkapellet sammenligner Torben Rølmer Bille Gammelpots vadsæk med sin barndoms D&D-spil og deres
Bag of Holding. Det var et "inventory", hvor spilleren kunne opbevare uanede mængder af objekter, samlet op undervejs i spillet, og uhindret bære rundt på dem på den videre færd.

Gammelpots verden er typisk fantasy. Den er middelalderlig og feudal med en vis grad af magi. Fortællemønstret er typisk, at Gammelpot kommer vandrende ad støvede stier og landeveje, og på disse ruter er der altid problemer. Gammelpot hjælper denne feudale verdens bønder og nødlidende med at løse disse problemer ved hjælp af sit mod, sin snuhed og selvfølgelig vadsækken.

Hemmeligheden om den skjulte dal, Tågesømonstret, Det vrisne maleri, Skabet med de tusind døre og Isskibet er typiske titler på albummene, der indikerer deres eventyrlige handling og de universer, de foregår i.

Peberheksene og et par vidner til den sorte magi

Gammelpot og Peberheksene er mere kompliceret og mere gådefuldt spændende end de fleste andre album. Konceptet bygger på de fire elementer vand, ild, jord og luft, der går tilbage til det antikke Grækenlands forståelse af fysikken. Elementerne dukker op i senere tids alkymi. Hos Gammelpot er tre af elementerne bundet til tre peberhekse. Heksene lever i de dunkle klitter, som de lokale bønder undgår. Det er forbudt for de lokale at gå ind ad stien til klitterne. Men Gammelpot overskrider selvfølgelig den grænse, og fortsætter på sin klassiske quest. Snart møder han den første af de tre peberhekse, der hver benytter sig af et af elementerne i deres magiske kamp mod Gammelpot. Og en peberheks bruger selvfølglige sort peber til at lave sine sorte magiske trylleformularer.

Der er stadig liv i Gammelpot også udenfor Forlaget Cobolt,
her i fanmiljøet med hang til 1980erne

Konflikten vender nu op og ned på forestillinger om køn og magt flere gange, når den gamle mandsling kæmper med sin frugtbarhedsvadsæk mod de tre stærke kvinder.  Magi mod magi. Det er altid rart at blive overrasket, når man læser tegneserier, og tror at man allerede har set alt. Gammelpot trækker altid det uventede op af sin vadsæk. Og så er det helt befriende, at man sagtens kan være af lille statur, med hvidt skæg og lapper på ærmerne og stadig være helt.

Comments