ComixCraft & Venner: De er skøre, de romere

ComixCraft er mødested for passionerede læsere, fans og skabere af comix. ComixCraft introducerer her et nyt tema: ComixCraft & Venner. Første indlæg har Lars Ylikulju Jensen skrevet. Lars er en tidligere kollega, og en hård hockeyspiller. Lars har valgt at dele et par erfaringer med "de gæve, gale gallere". En stor ComixCraft tak til Lars Y.


Goscinny & Uderzo (1975): Lus i skindpelsen
Gutenberghus Forlaget

De er skøre, de romere!
Jeg er vokset op ”i blokkern’” på Rimmens Allé i Frederikshavn. Mor var hjemmegående, far var sømand, og min storebror og jeg delte værelse. Dengang, i slut 60’erne og 70’erne, var en sømand ude i op til 9 måneder ad gangen, og det var selvfølgelig en stor ting, når det nærmede sig, at far kom hjem. Men, når han var ude på de 7 verdenshave var der nogle ting, vi kunne være fælles om, og Asterix var en af dem.

Det var næsten lige så stort, når endnu et Asterix kom med posten ,som når der til fødselsdage blev ringet på døren, og der stod en mand med et fødselsdagstelegram indbundet i rødt læder og læste hilsen op fra far!

Når der endelig kom et opkald over Lyngby Radio fra far, kunne jeg fortælle om de nye skøre påfund af Asterix, Obelix og alle de andre gæve gallere.

Da jeg var omkring 12 år, fik Asterix endnu en indflydelse på mig. Jeg var et meget nysgerrigt barn og læste meget, og det gik op for mig, at de historiske beskrivelser i Asterix var nogenlunde korrekte. Asterix ansporede mig til at læse endnu mere om forholdene i verden i år 50 f.kr, og der blev bygget mere på, da jeg opdagede, at alle de sjove ”fremmedord” faktisk var latin og rummede flere intelligente punchlines. Senere, til afgangseksamen i 10. klasse, fik jeg 11 i latin til stor ærgrelse for klassens absolutte bogorm, der ”kun” fik 10. Han er så senere endt som respekteret professor i øjenkirurgi, så det …..



Coscinny & Uderzo: Fra venstre Asterix, Trubadurix, Godemine

Mine yndlingsfigurer har altid været Asterix (han er så snusfornuftig og modig), Trubadurix (han giver aldrig op, men bliver ved at prøve at få lov at spille sin musik), og Godemine (hun sørger for at manden Majestix ikke helt mister jordforbindelsen). I al hemmelig havde jeg nok også i teenageårene et lille crush på Littenix, som var tegnet så smuk og sexet.


 


... og Littenix

Comments

  1. Tusind tak, Lars, for din historie om og med Asterix og "familie". Asterix og Co udgives nu i store fine samlealbums. De er flotte, men der var nu noget over de tynde albums man kunne se var blevet læst mere end een gang. Tak igen.

    ReplyDelete

Post a Comment