Hele historien om det eksperimentelle atomdrevne fly XYZ1 bliver starten på det eventyr, som Barelli drømte om. Han bliver viklet ind i en sag om sabotage, om spionage, om undergravende virksomhed, og ikke mindst byger af kugler og andre farer. Selvfølgelig klarer Barelli sig igennem farer og forviklinger, og denne historie om ”Den mystiske monsieur Barelli” ender med en festlig skål i en hospitalsstue.
Barelli er skrevet og tegnet af den belgiske tegneserieskaber Bob de Moor (1925-1992), som i 1950erne og 1960erne gjorde sit til at underholde både det belgiske og det europæiske publikum af tegneserielæsere. Bob de Moor er måske ikke særligt kendt blandt tegneserielæsere i seniorkategorien. Men læsere af Tintin har uden at vide det, kunne nyde Bob de Moors bidrag til ”Den Klare Ligne” og hele stilen og arven efter Hergé. De Moor spillede nemlig en særlig rolle i udarbejdelsen og færdiggørelsen af dobbeltudgivelsen af Tintin eventyret ”Månen tur-retur” (Casterman, 1953).
I 1975 og 1976 udkom der i Danmark to Barelli albums på forlaget Interpresse: ”Den vrede Buddha” og ”Bomber til søs”. Det var en tid, hvor antallet af solgte tegneseriealbums var højt, og derfor var konkurrencen også hård. Hvilke brands skulle forlag som Interpresse og Carlsens If satse på. Om det var denne redaktionelle linje, der førte til, at der kun blev udgivet 2 ud af 8 Barelli’s eventyr, kan der kun gisnes om. Men det er i hvert fald glædeligt, at forlaget E-voke med udgivelse af alle de otte album gør det muligt at få ”hele historien” om skuespilleren og eventyreren Barelli.
Selvom Bob de Moor’s tegnestil i dette første eventyr ikke er imponerende, så er det en lille perle. I dagens ”comix-culture” er oprindelseshistorier både vigtige og interessante for både publikum og fans. Ikke så meget fordi det handler om at finde ud af, hvor karakterne kommer fra, og hvilke begivenheder har ført dem til at være det, de er nu. Oprindelseshistorier giver både publikum og fans mulighed for selv at fortolke, og selv at tillægge de kulørte karakterer betydning. På den måde giver oprindelseshistorier publikum og fans mulighed for selv at skabe.
Selvom Bob de Moor’s tegnstil, slapstick humor, det relativt
nemt gennemskuelige plot og den forventede afslutning, peger i retning af noget
trivielt, så er nyudgivelserne af Barelli’s evetyr på forlaget E-voke noget,
som tegneserieseniorer kan glæde sig over og se frem til. De danske
tegneserielæsere var i 1970erne og 1980erne heldige med, at alle eller næsten
alle eventyrerne med den hollandske karakter Gammelpot (Thom Roep, Piet Winj)
blev udgivet. Det blev Barelli ikke, og derfor er det, næsten, jomfrueligt
tegneserieterræn, som læserne vil møde. Det kan godt være, at mødet vil krydret
med en god portion nostalgi (tegneserier fra ”da far var knægt”) og
sentimentalitet (dengang var alt meget mere simpelt). Men det ændrer ikke noget
ved den vakte nysgerrighed: Hvor kom Barelli egentligt fra, og hvad skete der,
inden han dukkede op med de to albums midt i 1970erne?
I disse ”binge” tider er der dog én anke: Når Barelli albumene er væsentligt kortere end normale udgivelser, og de ligger på lager, hvorfor skal vi så vente så lang tid, inden vi kan få det hele samlet, i to flotte fire-albums udgivelser? Svaret giver helt sikkert sig selv. Men forventningens glæde til at udrede trådene om Barelli’s eventyr bliver ikke mindre.
Bob de Moor: Barelli 1. Den Mystiske Monsieur Barelli. Forlaget E-voke. 32 sider, DKR 159.
https://e-voke.dk/
*Anmeldelse sendt til Nordjyske Stiftstidende primo august, men ikke bragt.
Comments
Post a Comment